Members / メンバー紹介

 
髙山 花子
Name:

髙山 花子 (TAKAYAMA Hanako)

Fields:表象文化論、思想史
Category:
 
所属/職位:

東京大学大学院 総合文化研究科 超域文化科学専攻 表象文化論コース 博士課程
東京大学 教養学部 教養学科 国際日本研究コース 教務補佐員
専修大学 ネットワーク情報学部 兼任講師

主要業績
- 論文:
    論文
  • "L'accueil du surréalisme en région : l'exemple de Nagoya", Henri Béhar dir., Mélusine , n°XXXVI, Lausanne : L'Age d'Homme, 2016, pp. 247-253.
  • "Echoes of 'Biography': Roger Laporte after Moriendo", Sjoerd-Jeroen Moenandar and Nicole Kavner Miller eds., Not Ever Absent. Storytelling in Arts, Culture and Identity Formation, Oxford: Inter-Disciplinary Press, 2015, pp. 165-172.
  • 「「瞬間」に耳を澄ますこと―モーリス・ブランショにおける声楽的概念としての「歌」」『表象』、第8号、表象文化論学会、月曜社、2014年4月、173-189頁。
  • "La grossièreté de la métamorphose : Une analyse du corps et des métamorphoses d'Anne dans Thomas l'obscur", UTCP Booklet 26 : Métamorphose et Catastrophe, UTCP, March 2014, pp. 55-66.
  • "Listening to the Particles : A Comparison Between Zhuangzi and Blanchot", UTCP-Uehiro Booklet 1: Papers from the 2012 University of Tokyo-University of Hawai'i Summer Residential Institute in Comparative Philosophy, UTCP, August 2013, pp. 211-219.
主要業績
- その他:
    研究ノート
  • 「ロジェ・ラポルトをたずねてービオグラフィと音楽のひと」『REPRE』第24号、表象文化論学会、2015年5月。[Link]
  • "Questioning the Ancient: Toward a Comparative Study between Dōgen and Blanchot", UTCP-Uehiro Booklet 5: Papers from the 2013 University of Tokyo-University of Hawai'i Summer Residential Institute in Comparative Philosophy, UTCP, July 2014, pp. 167-171.

    口頭発表
  • "Blanchot and the Threshold of the Inaudible", UTCP-Sofia University Symposium: Literary Figures, University of Tokyo at Komaba, December 19, 2015 (in English).
  • 「折々の混在—雑誌『會舘藝術』(1931-1953)に描かれる「大阪」」、シンポジウム「「會舘」という文化装置—『會舘藝術』と大阪朝日会館」、東京大学駒場キャンパス、主催:朝日会館・会館芸術研究会、2015年3月14日。
  • 「未聞の音—サルトルがブランショに見出すファンタスティックなもの」、UTCP若手研究者ワークショップ「サルトルと共生の哲学」、東京大学、2015年1月25日。
  • "Roger Laporte and Listening in the Text―"Musical silence" in A Voice of Sheer Silence", 2014 East Asian Research Seminar for Graduate Students in Musicology, University of Tokyo at Komaba, November 23, 2014 (in English).
  • 「(音)風景を与える—鳥を書き分けるブランショ」、表象文化論学会第9回大会、東京大学、2014年7月6日。
  • "Narrative and Self-Reflexive Strategy in Roger Laporte", 6th Global Conference Storytelling: Global Reflections on Narrative, Hotel Real Palácio (Lisbon, Portugal), May 16, 2014 (in English).
  • "The Question of Music and its Relation to the Children in the Work of Maurice Blanchot," 2014 Uehiro Graduate Student Philosophy Conference, University of Hawaii at Manoa (Honolulu, USA), March 15, 2014 (in English).
  • "Le corps et les métamorphoses d'Anne dans Thomas l'obscur de Blanchot", Forum international : Métamorphose et Catastrophe, University of Sofia (Sofia, Bulgaria), November 1, 2013 (in French).
  • "Birdsongs and Cross-border Translations―An analysis of "The birds of Karuizawa"(1962), composed by Olivier Messiaen", 2013 Japanese-Korean Graduate Students' Exchange Seminar, University of Tokyo at Komaba, August 2, 2013 (in English).
  • "The Reconstruction of a Traditional Aesthetic Concept in Modern Shōmyō Performances: Invention of "Kokai" and its Expanding Uses," 2012 Japanese-Korean Graduate Students' Exchange Seminar, Seoul National University (Seoul, Korea), November 15, 2012 (in English).
  • “A Fusion of Religion and Artistry as Narratives : Buddhism in the Modern Works of Shōmyō,” 2012 Uehiro Graduate Student Philosophy Conference, University of Hawaii at Manoa (Honolulu, USA), March 9, 2012 (in English).
  • “How Can We Keep Listening? : An Analysis of Silence in the Buddhist Shōmyō Music,” UTCP Graduate Student Conference, University of Tokyo at Komaba, February 19, 2012 (in English).
  • 「物質的な声、身体的な呼吸—モーリス・ラヴェル〈ため息〉における象徴主義」、表象文化論学会第6回大会、京都大学、2011年7月3日。

    翻訳
  • マシュー・リップマン『子どものための哲学授業:「学び場」のつくりかた』河野哲也・清水将吾監訳、河出書房新社、2015年。

    解説
  • 『会館芸術 第4巻 1934年1月-6月』ゆまに書房、2016年、283-288頁。
  • 『会館芸術 第5巻 1934年7月-12月』ゆまに書房、2016年、245-250頁。

    エッセー
  • 「誰?」『ユリイカ』2017年2月臨時増刊号(総特集*矢野顕子)、青土社、2017年1月、65-71頁。
  • 「はじまりの不思議」『パリ短歌2016』パリ短歌クラブ、2016年、71-72頁。
  • 「Glare-Free」『ユリイカ』2015年11月号(特集*梶浦由記)、青土社、2015年10月、230頁。
  • 「雨を待つ」『パリ短歌2015』パリ短歌クラブ、2015年、54-55頁。

↑ページの先頭へ